Apa itu unit bekalan kuasa?

Unit bekalan kuasa komputer (PSU) atau Unit Bekalan Kuasa Bermodul (MPS) biasa direka untuk menukarkan bekalan kuasa arus ulang alik 100-120 V (Amerika Utara dan Jepun) atau 220-240 V (Eropah, Asia, dan Australia) dari bekalan sesalur menjadi kuasa arus terus voltan rendah yang boleh digunakan untuk komponen-komponen di dalam komputer.

Kebanyakan unit bekalan kuasa komputer dibina bagi mematuhi faktor bentuk ATX. Spesifikasi terkini bagi piwaian ATX standard adalah versi 2.2, dikeluarkan pada 2004. Ini membolehkan bekalan kuasa berlainan ditukar dengan komponen lain dalam komputer. Bekalan kuasa ATX juga direka bagi dihidupkan dan dimatikan dengan menggunakan isyarat dari papan induk (wayar PS-ON, yang boleh dilencong ke tanah bagi menghidupkan PSU dari luar komputer), dan memberikan sokongan bagi fungsi moden seperti mod bersedia yang terdapat pada kebanyakan komputer.

Sebab apa Tujuan kena ada unit bekalan kuasa di setiap komputer?


*Perkataan yg berwarna, mengandungi sumber daripada laman web yang disokong.

Contoh rupa unit bekalan kuasa:



Tentang unit bekalan kuasa atau PSU

Bekalan kuasa adalah komponen perkakasan yang menyediakan elektrik untuk menggerakkan komputer dan peranti lain. Ia menukar arus elektrik yang ditarik dari sumber kuasa, seperti saluran keluar, bateri atau penjana, ke format yang betul dan menyampaikannya ke peranti. Ia juga mengawal voltan yang disalurkan ke mesin untuk mengelakkan terlalu panas. Bekalan kuasa kadangkala disingkatkan sebagai PS atau P/S, PSU (unit bekalan kuasa).

Bekalan kuasa dinilai dari segi bilangan watt yang mereka hasilkan. Semakin kuat komputer, semakin banyak watt yang dapat diberikan kepada komponen.

Bekalan kuasa menukar format elektrik yang ditarik dari sumber kuasa untuk dipadankan dengan format yang diperlukan oleh mesin yang mereka kuasakan. Terdapat dua jenis bekalan kuasa utama yang berbeza mengikut penukaran. Jenis bekalan kuasa yang paling biasa menukar arus ulang-alik (AC) dari sumber kuasa ke arus terus (DC), yang dipanggil bekalan kuasa AC-DC. Bekalan kuasa DC-DC kurang biasa. Mereka sering digunakan untuk memasang peranti elektrik ke sumber kuasa bateri, seperti kedai kereta, atau sumber lain yang membekalkan arus DC. Secara keseluruhan, majoriti sumber kuasa membekalkan AC.

Bekalan kuasa terdiri daripada empat komponen utama yang masing-masing menjalankan fungsi tertentu:

  • Transformer mengawal voltan masuk. Mereka sama ada melangkah ke atas atau menurunkan voltan untuk dipadankan dengan keperluan peranti.
  • Rectifiers menukar AC masuk ke DC. Ini datang sama ada separuh gelombang, gelombang penuh atau jambatan.
  • Penapis melicinkan gelombang dalam arus selepas ia ditukar kepada DC. Kuasa yang tidak terkawal yang dikeluarkan dari penapis jauh lebih lancar tetapi tidak sepenuhnya rata.
  • Pengawal selia voltan menyelesaikan tugas penapis dengan mengurangkan sebarang riak sisa dalam voltan yang boleh menyebabkan penurunan kuasa atau terlalu panas.
Powered by D A S H  W E B C I V I T Y®

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pembukaan Web Blog Baharu Untuk Semua Pembaca